Hedda- Våga ta plats

Jag såg på  Tyra banks show förut idag och det handlade det om en 22 årig tjej som skulle sälja sin oskuld till högstbjudande  i en auktion.
 Hon sa att hon gjorde det för att hon ville visa att alla tjejer har makt över sin egen kropp och ska få välja vad man gör med den. Det är ju självklart att man ska få göra vad man vill med sin kropp men när hon säljer sin oskuld tycker jag att hon också visar att det är okej att hon ses som ett  objekt och inte som en person.
Eftersom det finns  tjejer som är tvångsprostituerade så tycker jag att det är sjukt hur hon kan göra nåt sånt här.

Det blir som att prostitution blir någonting normalt och okej. 
Jag tror att så länge det finns såpass många (okej inte många men fortf. FÖR  många) tjejer som är frivilligt prostituerade kan  samhället inte bli helt jämställt eftersom då tycker inte ens kvinnan att hon själv är lika mycket värd som männen och då kommer antagligen inte männen heller göra det. Nu menade jag alltså inte de tjejer som blir tvångsprostituerade för det har de själva verkligen inte valt  och de människor som säljer unga tjejer runt om i världen är vidriga människor. 

Men iallafall, för att ett samhälle ska bli jämlikt måste vi tjejer tycka att vi har lika mycket att säga till om som killarna och nu pratar jag inte om prostitution utan om allt i livet.
Tjejer ska våga säga sina åsikter lika mycket som killar i klassrummet. Och oftast tror jag inte att det är så att killar tycker att vi tjejer ska vara tysta och blyga utan det är vi tjejer som har valt det själva. Vänta inte på att killarna ska bli tysta för att ni tjejer ska prata, prata lika högt som dem istället och se till att ni blir hörda.

 I min klass tycker jag faktiskt oftast att det är så att tjejerna hörs mest osv, men ja då får väl killarna prata högre då.
Haha ja menar såklart inte att alla borde sittta i klassrummen och skrika , jag tycker bara att tjejer ska våga ta mer plats eller killar om de känner sig bortglömda i tex klassrummet.


Vad tycker ni om att hon sålde sin oskuld för att visa att alla tjejer har rätt att göra vad man vill med sin kropp? Var det en bra anledning?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0